online tutorial

ساخت وبلاگ

 

اسپانیا در قرن 16 میلادی قدرتی برتر در دنیا بود، به طوری که دامنه‌ی قدرتش از از شرق، بیشتر کشورهای اروپایی تا فیلیپین و هند و از غرب از اقیانوس اطلس تا آمریکا را شامل میشد. این گستره‌ی عظیم قدرت اسپانیا باعث شد تا اسپانیایی به یکی از رایج‌ترین زبان‌های دنیا تبدیل شود. 

زبان اسپانیایی، زبان رسمی ۲۰ کشور در اروپا و آمریکاست و حتی در کشورهایی که زبان رسمی‌شان اسپانیایی نیست نیز، افراد زیادی به این زبان مسلط هستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این زبان شیرین و محبوب آشنا کنیم.


 

  • اسپانیایی، دومین زبان در دنیا

 

با 500 میلیون اسپانیایی زبان در دنیا، این زبان دومین زبانی است که در دنیا بعد از چینی ماندارین صحبت میشود. اسپانیایی زبانی رسمی در سازمان ملل متحد، اتحادیه‌ی اروپا و سازمان تجارت جهانی می‌باشد.


 

  • گویش‌ها و گوناگونی‌شان 

 

همانطور که انگلیسی در ایالات متحده و استرالیا با انگلیسی در بریتانیا متفاوت است، اسپانیایی رایج در کشور اسپانیا نیز با آرژانتین فرق هایی دارند. بسیاری از گونه‌های محلی اسپانیایی به خصوص در تلفظ واژگان، متفاوت از یکدیگرند. به عنوان قانونی کلی، همه‌ی گویش‌های اسپانیایی از استاندارد نوشتاری معینی پیروی می‌کنند، اما در شکل گفتاری آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. این گوناگونی تنها در اسپانیایی کشورهای و آمریکای جنوبی نیست، بلکه در مناطق مختلف اسپانیا و آمریکای لاتین گویش‌های متنوعی رواج دارند.


 

  • ریشه‌های اسپانیایی

 

اسپانیایی زبانی هندواروپایی است که از  لاتین ولگار، زبان محبوب و رایج بین بومیان، سربازان، بازرگانان و امپراتوری روم، نشات گرفته است. این زبان در شبه جزیره ایبری گسترش یافته و به خانواده‌ی زبان‌های رومنس از جمله پرتغالی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانیایی تعلق دارد.



 

  • الفبای اسپانیایی فونتیک (آوایی) است 

 

اسپانیایی سیستم نوشتاری فونتیک دارد، به این معنی که هرچه نوشته می‌شود را میتوان همانطور که هست خواند و هرچه را که شنیده می‌شود، می‌توان درست همانطور که به گوش میرسید، نوشت.


 

  • آکادمی سلطنتی بر استفاده از اسپانیایی نظارت دارد

 

آکادمی سلطنتی اسپانیا، در سال 1713 و با هدف جمع آوری و نگهداری از لغت نامه‌ی رسمی زبان اسپانیایی، بنیانگذاری شد. از نظر قانونی اما، اجباری در پیروی از قوانین این آکادمی وجود ندارد ولی بیشتر کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا، آن را به رسمیت می‌شناسند.


 

  • تاثیرات زبان های دیگر بر اسپانیایی

 

زبان شناسان سه دوره‌ی مختلف را شناسایی کردند که در آن‌ها زبان اسپانیایی بیشترین تاثیر را از زبان های دیگر پذیرا شده است و به شکل امروزی خود درآمده.

دوره‌ی اول به زمانی برمی‌گردد که زبان لاتین بیشترین نفوذ را بر اسپانیایی اعمال کرد. دوره‌ی دوم در حدود سال 700هجری قمری و حمله‌ی اعراب به اسپانیا اطلاق می‌شود که باعث دگرگونی بسیاری از الفاظ در این زبان شد، به طوریکه تقریبا 4000 کلمه در اسپانیایی،ریشه‌ی عربی دارند. دوره‌ی سوم در واقع دوره‌ی جاری در زبان اسپانیایی و تاثیراتی است که انگلیسی و کلمات آن با رواج روزافزون تکنولوژی و موج جدید فرهنگی ناشی از آن بر اسپانیایی دارند، می‌باشد. 


 

  • ایالات متحده، کشوری با بیشترین تعداد اسپانیایی زبان


 

با 120 میلیون بومی، مکزیک بزرگترین کشور اسپانیایی زبان است، اما این آمار میتوانند به زودی دستخوش تغییر شوند. تحقیقاتی که برروی رشد جمعیت لاتین تبار صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که ایالات متحده تا سال 2050، به بزرگترین خاستگاه اسپانیایی زبان‌ها تبدیل می‌شود.


 

  • اسپانیایی، زبانی ساده برای یادگیری

 

اسپانیایی را می‌توان یکی از راحت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری دانست. طبق آمار ارائه شده توسط موسسه خدمات خارجی ایالات متحده، یک انگلیسی زبان به طور میانگین به 23 تا 24 هفته و بین  575 تا 600 ساعت کلاس برای حرفه‌ای شدن در این زبان نیاز دارد. به خاطر سیستم ساده‌ی تلفظ و شباهت‌های بسیاری که در الفبا و ساختار اسپانیایی و انگلیسی وجود دارد، انگلیسی زبان‌ها بسیار راحت‌تر از دیگران به اسپانیایی مسلط می‌شوند.


 

  • علامت سوال و تعجب معکوس 

 

بیشتر زبان‌ها از یک علامت واحد در پایان جملات سوالی استاده می‌کنند (؟) که این سیستم مدت‌ها پیش برای زبان اسپانیایی هم صادق بود. اما علامت سوال معکوس(¿) در سال 1754 توسط Real Academia Española  یا همان آکادمی سلطنتی اسپانیا به زبان اسپانیایی وارد شد که بعدها همین آکادمی علامت تعجب معکوس(¡) را نیز به اسپانیایی معرفی کرد.


 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 


 

online tutorial...
ما را در سایت online tutorial دنبال می کنید

برچسب : آموزش آنلاین,آموزش آنلاین زبان,آموزش آنلاین زبان اسپانیایی,اسپانیایی,ماژورین, نویسنده : majorin majorin بازدید : 178 تاريخ : شنبه 27 دی 1399 ساعت: 20:25


 

 ژانرهای موسیقی خیلی زیادی تو دنیا وجود دارن، هرکدوم از این ژانرها هم هنرمندای خیلی معروف و محبوبی رو به دنیای موسیقی معرفی کردن. لیست ژانرهای موسیقی می‌تونه خیلی طولانی و مفصل‌تر از اینی باشه که ما تو این مقاله داریم، اما ما از خیلیاشون صرف نظر کردیم و فقط محبوب ترین‌ و معروف‌ترین‌هاشون رو بهتون معرفی کردیم. 

 

1. پاپ

 

همونطور که از اسمش هم پیداست، قطعا پاپ محبوب‌ترین و معروف‌ترین ژانر در مارکت موسیقی‌ست، اما تعریف دقیقی نمیشه از پاپ ارا‌ئه داد، چرا که در طول تاریخ تغییرات و پیشرفت‌های بسیاری داشته. اما به طور کلی میتونیم بگیم هر ژانری در موسیقی که محبوبیت و فراگیری گسترده‌ای داشته باشه، در دسته بندی  پاپ قرار می‌گیره. به طور مثال موسیقی گروه معروف "بیتلز" از نقطه نظر ژانر، پاپ بوده. هر چند که عمدتا آهنگهای سافت راک تولید می‌کردن.

در طول دهه هشتاد، موسیقی پاپ به سمت استفاده از ابزارهای الکترونیکی رفت، اما امروزه این سبک موسیقی بیشتر از دنیای هیپ هاپ تاثیر می‌گیره، هر چند هنوز هم عناصر الکترونیکی در پاپ تاثیر گذار هستن.

 

 

2. رپ و هیپ-هاپ

 

این دو ژانر در دهه‌ی هشتاد میلادی شکل گرفتن، هرچند که ریشه‌هاشون قدیمی‌تره و به سبک بلوز و گاسپل برمیگرده. استفاده از سبک گفتاری و صداهای الکترونیکی، این سبک موسیقی رو از فاکتورهایی مثل صدای خوب و یا توانایی نواختن یک ساز، بی نیاز کرده.

خیلی از زیر مجموعه‌های هیپ-هاپ مثل رپ و ترپ، جایگاه خوبی رو در دنیای موسیقی پیدا کردن و تاثیر گسترده‌ای رو روی ژانرهای دیگه داشتن.محبوبیت این سبک موسیقی هر روز داره بیشتر میشه، البته با تشکر از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی.

 

 

3. راک

 

این ژانر خیلی گسترده‌ست و میشه درباره‌اش کلی حرف زد، اما در این مقاله ما فقط یه نگاه کلی به این سبک ارزشمند در موسیقی داریم.موسیقی راک مستقیما از بلوز سرچشمه گرفت و در طول دهه‌ی پنجاه میلادی خیلی پیشرفت کرد، اول در ایالات متحده و بعد هم در بریتانیا. راک از لندن به سراسر اروپا رفت و در دهه‌ی شصت میلادی به موسیقی جریانات اید‌ئولوژیک تبدیل شد.موسیقی خشن راک اند رول، کم کم به سبک‌های پیچیده دیگه‌ای مثل راک پراگرسیو تبدیل شد. بعدها اما با پدید اومدن سبک‌هایی مثل پانک، دوباره رویکرد خشن و ساده‌ی خودش رو پس گرفت.

در سالهای اخیر و با وجود گستردگی سبک‌های جدید و رشد ابزارهای الکترونیکی در صنعت موسیقی، متاسفانه راک محبوبیت سابق خودش رو از دست داده.

 

4. الکترونیک

 

رشد تکنولوژی و کامپیوتر به موزیسین‌ها این امکان رو داده تا به روش‌های تازه‌ای آهنگسازی کنن. موسیقی الکترونیک عمدتا در دهه‌ی هشتاد و نود میلادی به شهرت رسید، اما قبل از اون هم، زمانیکه ارکستراها در سالن‌های رقص فعالیت می‌کردند، موسیقی محبوبی بود.

 

 

5. لاتین

 

هرچند که تا دهه‌ی هفتاد موسیقی لاتین به عنوان یک ژانر مستقل شناخته نمیشد، اما هر روز محبوب تر شد و به خصوص در چهل سال اخیر تونست به خوبی جایگاه خودش رو پیدا کنه.

قلمرو موسیقی لاتین بسیار گسترده است ، زیرا از رگاتون (Reggaeton) مدرن گرفته تا سامبای سنتی یا سبک های رقص کلاسیک دیگر گسترش می یابد.

 

 

6. راک آلترناتیو و ایندی

                            

سبک ایندی در طول سه دهه‌ی اخیر رشد قابل توجهی داشته. بیشتر گروه‌ها و خواننده‌هایی برچسب ایندی می‌خورن که سبک متفاوت و رویکرد جدیدی رو ارائه میدن. ریشه‌ی لغوی ایندی هم به کلمه‌ی "independent" که به معنی مستقل است، برمیگرده.

هرچند که این دو سبک موسیقی هیچوقت در صدر جدول محبوب‌ترین‌ها نبودن، اما بین افرادی که به دنبال موسیقی خوب و اصیل میگردن، راک آلترناتیو و ایندی،خیلی پرطرفدارن.بسیاری از زیر مجموعه های راک، مثل "گرانج" هم در این دسته بندی قرار میگیرن.

 

 

7. کلاسیک

 

شکی نیست که موسیقی کلاسیک، جزئی جدایی ناپذیر از فرهنگ ماست. هرچند که ارکسترها دیگه خیلی پرطرفدار نیستن، اما خیلی از مردم در سراسر دنیا  در هر سن و سالی، به اپراها، کنسرتوها و سمفونی‌ها گوش میدن و دوسشون دارن.

 

 

8. کِی-پاپ

 

این سبک موسیقی ابتدا فقط در کره‌ی جنوبی رایج بود اما الان در همه‌ی دنیا طرفدار پیدا کرده. کی-پاپ، زیر مجموعه‌ی موسیقی پاپ هست و به زبان کره‌‌ای خونده میشه.

ستاره‌های کی‌-پاپ جز پرطرفدارترین افراد در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی هستن.

 

 

9. کانتری

 

این سبک که بیشتر بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مورد توجهه، در طول زمان پیشرفت کرده و عناصری از سبک‌های دیگه رو هم پذیرفته، اما هویت خودش رو همچنان حفظ کرده و گیتار آکوستیک، بانجو و صداهای زیبا، همچنان بخش اصلی و بزرگی از سبک کانتری رو تشکیل میدن.

 

 

10. متال

 

این سبک در اصل زیر مجموعه‌ی راک محسوب میشه، اما به خاطر محبوبیتی که بعدها بدست آورد، خودش رو از راک جدا کرد و به سبکی مستقل تبدیل شد.

با گیتارهای تغییر شکل یافته، درام زدن‌های سریع، تصاویر ترسناک و اشعار وحشتناک، این ژانر ایده‌‌آل کسانیست که قصد دارن علیه ساختارگرایی قیام کنن و به موسیقی متفاوتی گوش بدن.

 

 

این مقاله معرفی کوتاهی از ژانرهای موسیقی داشت و تنها از محبوب‌ترین‌ها نام برد. اما ژانرها و سلیقه‌ها دائما در حال تغییر و پیشرفت هستند، بنابراین ارائه یک لیست نهایی تقریبا غیر ممکنه.

 

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 
online tutorial...
ما را در سایت online tutorial دنبال می کنید

برچسب : آموزش آنلاین,آموزش آنلاین موسیقی,آموزش آنلاین زبان,آموزش آنلاین گیتار,ژانرهای معروف موسیقی, , نویسنده : majorin majorin بازدید : 231 تاريخ : دوشنبه 22 دی 1399 ساعت: 21:24

 

از هر پنج نفر  در دنیا ، یک نفر به زبان انگلیسی مسلط است و یا به راحتی آن را درک میکند . بیش از چهارصد میلیون گویشور بومی انگلیسی زبان وجود دارد ودر بیش از 50 کشور در دنیا انگلیسی یکی از زبان های رسمی و یا اصلی آنهاست . با اینکه در دهه های گذشته اهمیت زبانهای دیگر مثل اسپانیایی چینی ، فرانسوی ، روسی و آلمانی نیز افزایش چشمگیری داشته ، اما هنوز انگلیسی زبان مشترک برای کار ،تعامل و ارتباط بین المللی است. در این مقاله نگاهی داشتیم به ساختار و خاستگاه این زبان 

 

تاریخچه زبان انگلیسی 

 

تاریخ زبان انگلیسی به زمان هجوم سه قبیله ژرمن در قرن 5 به بریتانیا باز میگردد . این قبایل  "انجلز" (فرشتگان) ، "ساکسون " و "جوت" نام داشتند که برخاسته از سرزمین های اطراف دریای شمال ، که امروزه  "آلمان شمالی" و "دانمارک" نام دارند، بودند. در آن زمان ساکنان بومی در بریتانیا به زبان سلتیک (celtic) سخن میگفتند ، اما بیشتر آنها با وقوع حمله به کناره های غربی و شمالی ، آنچه که امروز "ولز" ، "اسکاتلند" و "ایرلند" است رانده شدند . قبیله ی انجلز از سرزمینی به نام "انگلالند"englaland ) که به زبان "انگلیسیگ" صحبت میکردند بودند و آنچه که ما به عنوان "انگلند" و یا "انگلیش" میشناسم ، ریشه در این زبان دارد . 

 

 

 چرا انگلیسی یاد بگیریم؟

 

 مزایای یادگیری زبان انگلیسی بر هیچکس پوشیده نیست . یافتن موقعیت های شغلی بهتر مثلا کار در شرکت های چند ملیتی و یا حتی در کشوری دیگر از جمله اهدافی هستند که با یادگیری زبان انگلیسی میسر می شوند.  . تعاملات تجاری امروزی از مرزها فراتر رفته  و همین امر ضرورت یادگیری انگلیسی را برای کارمندان در این تعاملات دوچندان کرده است . 

 

اگر به فکر تحصیل در خارج از ایران هم باشید ، اولین  اقدام می تواند یادگیری انگلیسی باشد ، چرا که بسیاری از کشورهای دنیا ، حتی کشورهای غیر انگلیسی زبان نیز برنامه های آکادمیکی را به زبان انگلیسی ارائه میدهند . بنابراین یادگیری انگلیسی میتواند نقشی مهم در آینده ی تحصیلی شما نیز داشته باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلاس های تخصصی زبان انگلیسی:

به منظور درک بهتر سطح توانمندی خود در زبان انگلیسی، نکات زیر را  مطالعه کنید.

این نکات از وب سایت دانشگاه کمبریج انگلستان برگرفته شده است.

(CEFR) Common European Framework of Reference for Languages

 

چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای همه ی زبانهای دنیا که به آن  CEFR  می گویند استانداردی بین المللی است که در آن مهارت فرد در هر زبانی در شش سطح مختلف رتبه بندی می شود. این سطوح به ترتیب عبارتند از:

 A1 ------>  A2 ------> B1 ------>  B2 ------> C1  ------> C2 

که در آن  A1  سطح ابتدایی و C2  سطح پیشرفته است . تعریف کاربردی و خلاصه شده ی این سطوح در جدول زیر آمده است.

A1

فردی که زبانی را در این سطح یاد گرفته باشد می تواند به آن زبان جمله های ساده را بگوید و بفهمد. می تواند خود و دیگران را معرفی کند و درباره ی زندگی فردی و روزمره گفتگو ی ساده ایی را انجام دهد.

A2

فردی که زبانی را در این سطح یاد گرفته باشد می تواند به آن زبان کارهای روزمره ی خود را با بهره گیری از اطلاعات ساده و در موقعیت های آشنا انجام دهد و از عهده ی کارهایی مانند خرید های روزمره ، خرید بلیط و رزرو جا و غیره به راحتی بر آید.

B1

فردی که زبانی را در این سطح یاد گرفته باشد می تواند به آن زبان متن ساده ایی را درباره ی موضوعات آشنا بنویسد یا در باره ی آنها گفتگو کند و یا در محیط کار می تواند جمله های ساده را بفهمد و به کار بگیرد.

B2

فردی که زبانی را در این سطح یاد گرفته باشد می تواند با مردمی که آن زبان را به عنوان زبان مادری خود صحبت می کنند گفتگو کند و در آن  محیط کار کند . می تواند مفهوم کلی متن نوشتاری را درک کند و تا اندازه ایی قادر است متونی با مضمون انتزاعی را بخواند یا در باره ی ان گفتگو کند. این مرحله ایست که فرد می تواند وارد دانشگاه شود و به آن زبان تحصیل کند.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین ​

 

 

 

 


 

online tutorial...
ما را در سایت online tutorial دنبال می کنید

برچسب : آموزش آنلاین,آموزش آنلاین موسیقی,آموزش آنلاین زبان,آموزش آنلاین انگلیسی,زبان انگلیسی,ماژورین , نویسنده : majorin majorin بازدید : 185 تاريخ : شنبه 20 دی 1399 ساعت: 20:09

باگوشی‌های هوشمند همزمان با روی کار آمدن اپلیکیشن اینستاگرام، در سراسر جهان رواج یافت. روزانه عکس‌های متفاوتی توسط افراد با گوشی‌های مختلف گرفته می‌شوند و در فضای مجازی پست می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی بستری بسیار مناسب را  برای انتشار تصاویر گرفته شده با موبایل فراهم آوردند . پس از این زمان بود که مفهومی به نام اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی روی کار آمد، کسی که با دوربین گوشی خود تصاویر ناب خلق کرده و منتشر می‌کند.عکس گرفتن با گوشی‌‌های تلفن همراه به این معنا نیست که می‌توان به جای دوربین‌ها برای انداختن عکس‌های عروسی، فوتوشوتینگ، کنسرت‌ها و دیگر رویدادهایی که در آن جزئیات صحنه اهمیت دارد، از موبایل استفاده کرد. عکاسی  حتی آن‌ دسته از کسانی هم که اطلاعات تخصصی در مورد هنر عکاسی ندارند، می‌توانند با دوربین موبایل تصاویر خاص و زیبایی بگیرند.

اما امروزه دیگر اکثر افراد حداقل یک گوشی موبایل هوشمند دارند.دسترسی به اینترنت، امکان نصب اپلیکیشن‌هایی که انجام کارها را برای همه آسان‌تر کرده است و از همه مهم‌تر داشتن دوربین از دلایل محبوبیت گوشی‌های هوشمند می‌باشند. این دوربین‌ها ثبت لحظات را در هر زمان و هر جا میسر ساخته اند. بنابراین برای عکس‌برداری خوب و پیشرفته، دیگر نیازی به داشتن دوربین‌های گران قیمت وحرفه‌ای نیست. در این مقاله نگاهی داریم به عکاسی با دوربین های دیجیتال.

 

 

مزایا و معایب عکاسی با موبایل چیست؟

 

 

در کنار مزایای بسیار، گوشی‌های موبایل معایبی هم دارند.

موارد زیر را می‌توان از مزیت‌های عکاسی با موبایل شمرد:

●   دوربین‌های موبایل کوچک و سبک هستند، بنابراین به آسانی می‌توان آن‌ها را حمل کرد و از لحظات مختلف عکس گرفت.

 

●   استفاده از آن‌ها راحت است، به طوری که در صورت مشاهده صحنه‌ای که دوست دارید ثبتش کنید، به سادگی موبایلتان را از جیب درآورده و عکس می‌اندازید.

 

●   به راحتی و در همان لحظه می‌توانید لحظه‌ای را که ثبتش کردید با دوستان خود در فضای مجازی به اشتراک بگذارید.

 

●   می‌توانید از عکس‌هایتان بک آپ گرفته و دیگر نگران از دست دادنشان نباشید. این قابلیتی است که در دوربین‌های عکاسی وجود ندارد.

 

از جمله معایب عکاسی با گوشی موبایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

● با دوربین‌های گوشی نمی‌توان عکس‌های حرفه‌ای گرفت. تنظیم نور یکی از مهم‌ترین فاکتورها در عکاسی حرفه‌ای محسوب می‌شود. سه قابلیت ایزو، دریچه دیافراگم و سرعت شاتر در تنظیم نور نقش مهمی را دارند که دوربین‌های موبایل از این قابلیت‌ها بی بهره‌اند.

 

 

چگونه می‌توانیم با گوشی موبایل عکس‌های خوب بگیریم؟

 

 

● از آن جایی که همواره با دست‌هایمان موبایل را می‌گیریم و هنگام صحبت آن را بر روی پوستمان می‌گذاریم، معمولا لنز دوربین اصلی و دوربین جلوی موبایل‌ها تمیز نیست و تصاویر کدر و تار انداخته می‌شوند. به همین خاطر بهتر است قبل از گرفتن عکس، ابتدا لنز دوربین را تمیز کنید.

 

●  فوکوس آن را بر روی شی و یا شخصی که سوژه عکستان است تنظیم کنید تا تصویر واضح‌تری خلق شود.

 

●  بیش از حد دوربین موبایل را به سوژه نزدیک نکنید.

 

● از نور طبیعی استفاده کنید. فلاش دوربین موبایل معمولا تصاویر را بی‌کیفیت می‌‌کند·   

 

● از انداختن عکس در زمینه شلوغ پرهیز کنید. انداختن عکس در زمینه خلوت و خالی، سوژه تصویر شما را زیباتر و واضح‌تر جلوه می‌دهد.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 
online tutorial...
ما را در سایت online tutorial دنبال می کنید

برچسب : آموزش آنلاین,آموزش آنلاین موسیقی,آموزش آنلاین زبان,آموزش آنلاین عکاسی,عکاسی با موبایل , نویسنده : majorin majorin بازدید : 222 تاريخ : چهارشنبه 17 دی 1399 ساعت: 17:20

 

 

تاریخچه ساز دیوان

 

تاریخچه ساز دیوان به فرهنگ کردی و  مناطق کردنشین ترکیه (کرمانج)، ایران و عراق می‌رسد. این ساز علاوه بر محبوبیتی که در این مناطق دارد، در بوکان، مهاباد، سنندج و کرمانشاه نیز رایج است. با وجود اینکه دیوان در این شهرها قدمت چندانی ندارند، اما محبوبیت بسیاری را در بین افراد این مناطق پیدا کرده است.

در ترکیه، دیوان با نام تنبور نیز شناخته می‌شود و در بسیاری از ملودی های اصیل مردم آن منطقه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله نگاهی کوتاه داریم به ساختار دیوان. 

 

ساختار ساز دیوان

 

این ساز با مضراب پلاستیکی یا سر انگشتان دست نواخته می‌شود. دیوان را در اندازه‌های مختلفی از جمله سایز کوچک (جُرا)، سایز متوسط (دسته کوتاه)، و سایز بزرگ (دسته بلند) می‌سازند. سایز بزرگ این ساز را در اصل دیوان می‌نامند که کاسه‌ای شبیه به سه تار، ولی بزرگتر دارد.

دسته‌ی دیوان دارای 24 پرده است که هر کدام جا به جا می‌شوند. این ساز 7 سیم دارد که دوتای آن واخوانند. از 7 گوشی دیوان، 4 گوشی روی جایگاه یا صفحه و 3 گوشی در کناره ها قرار می‌گیرند. در منتهاالیه قسمت صاف بدنه، طنین نصب شده است. در قسمت زیرین دیوان نیز سوراخی صوتی به بعد 35 میلی متر وجود دارد.

 

انواع دیوان

جورا

تانبورا

باغلاما دسته کوتاه

باغلاما دسته بلند

ساز دیوان

ساز میدان

 

کوک‌های دیوان

 

کوک کارا

کوک باغلاما

کوک مستزاد

کوک میسکیت

 

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

online tutorial...
ما را در سایت online tutorial دنبال می کنید

برچسب : آموزش آنلاین ,آموزش آنلاین زبان ,آموزش آنلاین موسیقی,آموزش آنلاین ترکی استانبولی , نویسنده : majorin majorin بازدید : 213 تاريخ : دوشنبه 15 دی 1399 ساعت: 17:31

 

زبان کره‌ای زبانی پرطرفدار در دنیا، به خصوص در میان جوانان و نوجوانان می‌باشد. کشور کره‌ی جنوبی به خصوص تونسته با رشدی قابل تحسین فرصت‌های شغلی بسیاری رو فراهم کنه و بسیاری از افراد به همین دلیل به این کشور میرن و طبیعتا نیاز دارن که زبونشون رو یاد بگیرن. از دلایل دیگه‌ی این محبوبیت میشه به فیلم های جذاب و سریال های پرکشش و همینطور موسیقی کی-پاپ اشاره کرد که خیلی هارو به سمت یادگیری زبان کره‌ای کشوندن. در این مقاله چند تا از حقایق جالب درباره‌ی این زبان رو بهتون میگیم تا شاید شما هم ترغیب بشید و برید کره‌ای یاد بگیرید!

 

  • کره‌ای، زبانی منحصر بفرد


 

هرچند بعضی از زبان شناس‌ها معتقدن که کره‌ ای تو دسته‌ی زبان‌های "آلتائیک" قرار میگیره و یجورایی ریشه در زبان ترکی داره، ولی واقعیت اینه که اصلا اینطوری نیست و کره‌ای یک زبان کاملا منحصر بفرده و به هیچ گروه زبانی‌ای تو دنیا تعلق نداره.


 

  • تاثیر چینی بر کلمات کره‌ای

 

همونطور که گفتیم، کره‌ای به عنوان زبانی منحصر بفرد شناخته میشه، اما به خاطر سابقه‌ی تاریخی ای که در روابط کره‌ای ها و چینی‌ها وجود داره، بیش از ۶۰٪ از کلمات کره‌ای ریشه چینی دارن، البته گرامر زبان کره‌ای کاملا مستقل از زبان چینیه. از ۴۰٪ باقی مونده هم، ۳۵٪ از کلمات اصالت کره‌ای دارن و ۵٪ شون هم از زبان‌های مختلف دیگه گرفته شدن.


 

  • فعل همیشه آخر جمله میاد

 

در زبان کره‌ای هم مثل زبان فارسی خودمون، همیشه فعل رو آخر جمله قرار میدیم. تو زبانی مثل انگلیسی اول فاعل میاد، بعد فعل و در آخر مفعول قرار میگیره ولی کره‌ای اینجوریه که اول فاعل میاد، بعد مفعول میاد و در آخر فعل.


 

  • سیتسم‌های متفاوت برای شمارش 


 

در زبان کره ای دو دسته اعداد داریم ۱_ اعداد چینی کره ای۲_ اعداد بومی کره ای که کاربرد هر کدوم متفاوته

 

اعداد کره ای چینی برای شمردن پول،تاریخ،دقیقه و شماره تلفن و اعداد بیشتر از ۱۰۰  استفاده می شود

 

اعداد بومی یا اصیل کره ای برای گفتن ساعت و واحد شمارش استفاده می شود



 

  • گویش‌ها کره‌‌ی‌شمالی و جنوبی با هم فرق میکنن


 

مدت زیادی میشه که دو کشور شمالی و جنوبی از هم جدا شدن و روابط‌شون هم تیره و تاره! و به تبع این جدایی لغات، تلفظ‌ها و گرامر متفاوتی در این دو کشور رواج پیدا کردن!


 

  • هفت روش مختلف برای بیان احترام

 

مثل ژاپنی، کره‌ای هم سیستم پیچیده‌ای برای "گرامیداشت" افراد داره و بسته به فردی که بهش اشاره میشه، از کلمات و افعال متفاوتی استفاده میکنن تا دقیقا میزان احترامی که برای اون شخص قائلن رو بیان کنن.


 

  • سئول به معنی پایتخت

 

سئول پایتخت کره‌ی جنوبی با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیته. در زبان کره‌ای سئول دقیقا  معنی  پایتخت رو میده! خلاصه که در انتخاب اسم واسه پایتختشون خیلی دقیق و صریح عمل کردن!


 

  • کره‌ای تا قرن ۱۵ام الفبا نداشت!

 

زبان کره‌ای قدمتی ۱۰۰۰ ساله داره اما، الفبای این زبان تا قرن ۱۵ میلادی شکل نگرفته بود و قبل از اون کره‌ای ها از کاراکترای چینی برای نوشتن استفاده میکردن.


 

  • داستان "چاقوی سوئیسی" در کره‌ای چیه؟

 

تو سریال آمریکایی "مک گایور" یه مامور مخفی هست که همیشه یه چاقوی سوئیسی همراهشه، این قضیه تو کره‌‌ی جنوبی حسابی ریشه دار شد، به طوریکه به چاقوی سوئیسی تو این زبان میگن "maekgaibeo-kal" !هرچند که  kal یک کلمه‌ی اصیل در زبان کره‌ایه، ولی "مک گایبو" دقیقا اسم شخصیت اصلیه سریاله!




 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 

online tutorial...
ما را در سایت online tutorial دنبال می کنید

برچسب : آموزش آنلاین , آموزش آنلاین موسیقی, آموزش آنلاین زبان, آموزش کره ای, آموزش آنلاین زبان کره ای, ماژورین , نویسنده : majorin majorin بازدید : 236 تاريخ : شنبه 13 دی 1399 ساعت: 17:15

زیبا نوشتن می‌تواند تاثیر بسزایی در معرفی کار ما به دیگران بگذارد، برخی حتی معتقدند که خط افراد نمایانگر شخصیت آنهاست. به همین خاطر یادگیری آنکه زیبا بنویسیم میتواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد. در این مقاله به خاستگاه این هنر و معرفی آن می‌پردازیم.  

 

شکل‌گیری خوشنویسی

 

پس از ورود اسلام به ایران، خطاطی به شیوه ی نسخ رواج یافت چنانچه در فارس و در پرتو ابوبکر سعد زنگی ده ها نسخه خطی از قرآن نوشته شد. بعد ها و در زمان حکومت تیموریان، خط و خوشنویسی اهمیتی بالا پیدا کرد. میرعلی تبریزی ار نخستین فردی می‌دانند که خط نستعلیق را قوام بخشید.

آنچه که به عنوان شیوه ها یا قلم های خوشنویسی شناخته می شود، بیشتر برای نوشتن متون غیر مذهبی مانند مکاتبات به کار می‌رفته.

خوشنویسی ایرانی زیر‌مجموعه خوشنویسی اسلامی است که در ایران و سرزمین های وابسته به آن شکل گرفت و به تدریج به جزئی از هنر و فرهنگ ایرانی تبدیل گشت.

 

 

خط تعلیق

 

خط تعلیق را به عنوان نخستین خط ایرانی می‌توان دانست که ترسل نیز نامیده می‌شد. از خواجه تاج سلمانی به عنوان مبدع این خط نام برده می‌شود. 

از تعلیق بیشتر برای نوشتن نامه ها و فرمان های حکومتی استفاده می‌شده و در بین کسانی که از نظر سواد در سطح بالایی قرار داشتند، رواج داشته.

 

 

خط نستعلیق 

 

پس از خط تعلیق، نستعلیق شکل گرفت. در میان خطوط ایرانی و عربی، نستعلیق، زیباترین خط می باشد. از ترکیب دو خط نسخ و تعلیق به تدریج خط جدیدی پدید آمد که ابتدا نسختعلیق و بعد ها نستعلیق نام گرفت.

 

خط نستعلیق علاوه بر ایران و خراسان بزرگ و کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان رشد قابل توجهی کرد. به طور کلی سده‌های نهم تا یازدهم را میتوان سده های درخشان هنر خوشنویسی دانست.

 

 

 

خوشنویسی با خودکار

 

یکی از جدید ترین و رایج ترین هنر ها ، خوشنویسی با خودکار است، شاید در حدود سی سال است که ابداع گردیده. اولین بار این هنر توسط استاد حسن غلامرضاپور ابداع گردید. در دهه ی 70 برای اولین بار انجمن خوشنویسان ایران توسط ایشان تاسیس گردید.

 

 

چرا باید زیبا نوشت؟

 

نوشتن جزء جدا نشدنی از زندگی روزانه ماست. دست خط زیبا می تواند در جنبه های مختلفی از زندگی به خصوص در محیط های حرفه ای و کاری تاثیری مثبت از شما بر جای گذارد.

نوشتن مداوم و تمرین مناسب با رعایت اصول درست نویسی باعث بهبود خط شما خواهد شد.

ماژورین برای رسیدن به این مهم، آموزش های متفاوت و مناسب برای تمام سنین را در پلتفرمی جامع ارائه داده است. 

 

 

منبع : سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 
online tutorial...
ما را در سایت online tutorial دنبال می کنید

برچسب : آموزش آنلاین ,آموزش آنلاین زبان ,آموزش آنلاین موسیقی,آموزش آنلاین خوشنویسی, نویسنده : majorin majorin بازدید : 168 تاريخ : سه شنبه 9 دی 1399 ساعت: 18:31

 تاریخچه عکاسی با دوربین

 

عده‌ای بر این باورند که عکاسی تنها با استفاده از دوربین و لنز انجام می‌شود، اما واقعیت این است که هنر عکاسی  در زمان‌های قدیم، بسیار قبل‌تر از روی کار آمدن اولین کمپانی ساخت دوربین به نام  کداک در سال 1888، کشف شده و مورد توجه قرار گرفت. دوربین تاریک خانه‌ای (Camera Obscura) به عنوان اولین دوربین بدون لنز شناخته می‌شود. این دوربین که شامل یک جعبه و یا اتاقی تاریک با یک سوراخ ریز در یکی از ابعاد آن می‌شد، وسیله‌ای بود که  ارسطو و اقلیدس سعی داشتند با آن باور غلطی که در بین مردم رایج بود را تغییر دهند. در زمان یونان باستان، مردم فکر می‌کردند که اشیاء به واسطه نوری که از چشم ساطع می‌شود، قابل دیدن هستند. آن ها، صفحه‌ای نیمه مات در پشت دوربین تاریک خانه‌ای قرار دادند و سعی کردند تا با اثبات دیده شدن تصویر به کمک بازتاب نوری که از آن به صفحه می‌تابد، خلاف این باور غلط را ثابت کنند. کشف پدیده دوربین تاریک خانه‌ای آغازی بود برای تکامل عکاسی و پیدایش دوربین عکاسی. در این مقاله نگاهی داشتیم به این هنر پرطرفدار.

 

 

عکاسی با دوربین


 

واژه عکاسی در زبان انگلیسی فتوگرافی (Photography) نامیده می‌شود و از دو بخش فوتو و گرافی تشکیل شده است. در زبان یونانی فوتو به معنای نور و گرافی به معنای نمایش چیزی با استفاده از خط و یا نگارش می‌باشد. بنابراین معنی لغوی فتوگرافی را می‌توان نقاشی با نور شرح داد. اما اگر بخواهیم مفهوم خاص و جامع تری برای این واژه بیان کنیم، عکاسی را ثبت لحظات و ایجاد تصویری از آن، می‌خوانیم. عکاس نیز شخصی است که با هنر خود و در نظر گرفتن فاکتورهایی خاص، به ثبت لحظات می‌پردازد.

از چند قرن پیش که بشر موفق به ثبت لحظات با استفاده از وسیله ای به نام دوربین شد،  عکاسی به یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین فعالیت‌های هنری تبدیل گشت و پس از آن عکاسان زبده‌ای مانند عباس عطار در ایران و هانری کارتیه برسون، اَرون سیسکیند و من رِی ( از دوستان صمیمی سالوادور دالی) در سایر نقاط جهان ظهور کردند.عکاسی در زیر مجموعه هنرهای ترسیمی قرار می‌گیرد و به هنر سوم هم مشهور است. 

  

 

 عناصر سه گانه دوربین عکاسی چه هستند؟

 

گرفتن دوربین به دست و عکس گرفتن از هر پدیده و صحنه‌ای که پیش روی ماست را نمی‌توان هنر عکاسی خواند. عکاسی با دوربین اصول و قواعدی دارد که هر عکاسی ملزم به دانستن آن‌‌ها می‌باشد. نور مهم‌ترین فاکتور در عکاسی است که بر اساس آن بسیاری از قابلیت‌های دوربین تنظیم می‌شود. دریچه دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر عناصر سه گانه دوربین هستند که وظیفه تنظیم نور و کیفیت تصویر را دارند.

 

 

 دریچه دیافراگم

 

دیافراگم دریچه‌ای در لنز دوربین است که وظیفه رساندن نور به حسگرها و تنظیم میزان نور دریافتی را بر عهده دارد. هر چقدر دریچه بزرگ‌تر باشد نور بیشتری به حسگر می‌رسد، در این هنگام می‌توان با زیاد کردن سرعت شاتر، میزان نور ورودی را کنترل کرد.

 

 

 ایزو (ISO)

 

ایزو میزان حساسیت دوربین به نور را کنترل می‌کند. هر چه ایزو بالاتر باشد، نور دریافتی بیشتر بوده و تصویر دانه دار می‌شود. به همین خاطر عکاسان حرفه‌ای تلاش می‌کنند تا ایزو از 1000 بالاتر نرود.

 

 

 سرعت شاتر

 

پرده‌ای که در داخل دوربین DSLR وجود دارد، شاتر نامیده می‌شود. مدت زمانی که شاتر باز می‌شود تا نور به حسگر برسد را سرعت شاتر می‌گویند. اگر سرعت شاتر بسیار زیاد باشد، می‌توان با دوربین قطره آب در حال چکیدن را منجمد کرد. اما هنگامی که سرعت شاتر پایین باشد، تا هنگام بسته شدن شاتر هر نوری  که جلوی لنز قرار داشته باشد را ثبت می‌کند و به همین خاطر اجسام در حال حرکت تار می‌شوند.

 

 

 چه دوربینی برای من مناسب است؟

 

خرید دوربین و انتخاب بهترین برند آن دغدغه بسیاری از عکاسان تازه کار و کسانی است که به تازگی شروع به یادگیری عکاسی کرده‌اند. قبل از تهیه دوربین مورد نظرتان بهتر است سه سوال را از خودتان بپرسید و بر اساس پاسخ‌هایتان دوربین مناسب را تهیه نمایید.

 

 

 چه کاری با دوربین می‌خواهید انجام دهید؟

 

اگر به عکاسی به چشم یک سرگرمی و حرفه نگاه می‌کنید، دوربین دیجیتال تک لنزی بازتابی (DSLR) بدون آینه برای شما بهترین گزینه است. اما اگر قصد تان درست کردن فیلم، ویدیو های کوتاه و وبلاگری می‌باشد، دوربین های بدون آینه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. چنانچه دوربین را فقط برای گرفتن عکس‌های معمولی و استفاده خانوادگی احتیاج دارید، پس دیگر خودتان را درگیر نکات پیشرفته و تکنیکی نکرده و یک دوربین کامپکت یا P&S تهیه کنید!

 

 

  مهارت عکاسی شما در چه سطحی است؟

 

اگر همچنان در حال یادگیری عکاسی هستید و مهارت تان هنوز جای رشد دارد، یک دوربین مبتدی DSLR و یا دوربین بدون آینه ایده آل‌ترین برای شما است. چرا که لنز آن قابل تعویض و بسیاری از تنظیمات آن دستی می‌باشد و به شما این فرصت را می‌دهد تا هم زمان با رشد و پیشرفتتان، قابلیت‌های جدیدی نیز به دوربین اضافه کنید.

 

 

  تا چه میزان می‌خواهید برای خرید دوربین هزینه کنید؟

 

بسیاری از افراد هزینه‌های گزافی را برای خرید دوربین‌های بسیار پیشرفته صرف می‌کنند، درحالیکه به بسیاری از قابلیت‌های دوربین نیازی ندارند. معیارهای یک دوربین خوب را کاربرد و هدف شما از عکاسی تعیین می‌کند. به همین دلیل توصیه ما این است که قبل از این که برای خرید بهترین دوربینی که معرفی می‌شود، اقدام کنید، به این فکر کنید که چه دوربینی کار شما را راه انداخته و کیفیت مطلوب را به شما ارائه می‌دهد.

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین

 
online tutorial...
ما را در سایت online tutorial دنبال می کنید

برچسب : آموزش آنلاین , آموزش آنلاین موسیقی, آموزش آنلاین زبان, آموزش عکاسی, عکاسی, نویسنده : majorin majorin بازدید : 211 تاريخ : دوشنبه 8 دی 1399 ساعت: 19:49

جهان بدون موسیقی شاید جایی بود کسالت آور، موسیقی قطعا پدیده‌ایست که زندگی را زیباتر کرده و گاهی اوقات مانند پناهگاهی برای فرار از روزمرگی و مشکلات است.

موسیقی کلاسیک را بسیاری سرآمد این هنر می‌دانند، زادگاه هنرمندانی که می‌توان آنها را نابغه خواند. آثار این هنرمندان نام آشنا به نوعی دنیا را تحت تاثیر خود قرار دادند و تحولی بپدند در دنیای رنگارنگ موسیقی. کنسرتوها یا قطعات موسیقی  زیبا و بسیار نام آشنایی در دنیای موسیقی وجود دارند، قطعاتی که نام‌های بزرگی در پشت ساخت‌شان قرار گرفته، اما اینکه کدامیک بهترینند شاید انتخاب سختی باشد. در این مقاله به معرفی بهترین کنسرتو‌های موسیقی پرداختیم. 

 

● کنسرتوی امپراطور اثر بتهوون 

 

آخرین اثر پیانوی بتهوون، قطعه‌ای مهیج، اصیل، چالش برانگیز و البته فراموش نشدنی است که در بین سالهای ۱۸۰۹ تا ۱۸۱۱ نوشته شد و یکی از پنج ساخته‌ی بتهوون با پیانو بود که متاسفانه خود او موفق به اجرای آن نشد. این قطعه اما بر خلاف اسمش هیچ ارتباطی با هیچ امپراطوری ندارد و در واقع بتهوون آن را برای رادولف، که حامی اصلی اش در آن زمان بود، ساخته است. این کنسرتو به طور غیر معمولی با کادِنزا (نوازندگی انفرادی) شروع می‌شود و با حرکتی آهسته و بهشت گونه ادامه می‌یابد و در انتها  پایانی بهاری را با خود دارد.

 

 

● کنسرتو کلارینت اثر موتزارت

 

شاید بتوان گفت هیچ آهنگسازی نتوانسته برای کلارینت قطعه‌ای به مانند کنسرتوی موتزارت بنویسد. موتزارت در هر مرحله بهترین ویژگی‌های این ساز را به نمایش می‌گذارد. این قطعه بی شک یکی از بزرگترین و باشکوه ترین قطعات تاریخ موسیقی است و از سه بخش تند و بانشاط (Allegro)، ملایم وآهسته (Adagio) و دوباره با نشاط (Rondo: Allegro) تشکیل شده است.

 

 

● کنسرتوی ویولون اثر برامس

 

کنسرتوی ویولونِ برامس در بین قطعات عاشقانه، واقعا یکی از بی نظیرترین هاست. این قطعه دامنه‌ی احساسی فوق العاده ای دارد که ویولون آن را به نحوی شایسته خلق کرده است.

برامس این کنسرتو را برای دوست صمیمی‌اش یوزف یواخیم  نوشت، که ویولونیستی بزرگ در دوران خود بود.

 

 

● کنسرتوی ارکسترا اثر بارتوک 

 

هیچ سولیستی در این کنسرتو وجود ندارد، اما همه‌ی سازها نقش مهمی را  در این قطعه ایفا می‌کنند و اثری بی‌نظیر، آمیخته به شکوه، احساسات و نبوغ را در پنج بخش ارائه می‌دهند. بارتوک و خانواده‌اش در ۱۹۴۰ از اروپای جنگ زده به ایالات متحده رفتند و مدت‌ها برای گذران زندگی با چالش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کردند، بعدها بارتوک به ارکستر سمفونیک بوستون پیوست و با استقبالی بی نظیر رو به رو شد و در ۱۹۴۴ این قطعه را در این ارکستر به اجرا درآورد که از آن زمان تاکنون، یکی از محبوب ترین کنسرتو‌های موسیقی است.  

 

 

● کنسرتوهای براندنبورگ اثر باخ 

 

 کنسرتوی براندنبورگ باخ، مجموعه‌ای شامل شش قسمت است که هر شش  کنسرتو، لایق قرار گرفتن در بین بهترین‌های دنیا هستند. هر کدام از این قطعات برای سازهای مختلفی ساخته شده اند. به طور مثال، در سمفونی شماره ۵ ویولون، فلوت و هارپسیکورد سازهای اصلی هستند.

تاریخ ساخت این قطعات مشخص نیست، باخ نسخه خطی آنها را در ۱۷۲۱ منتشر ساخت اما ممکن است که این کنسرتو را چند سال قبل از آن نوشته باشد.

 

 

● کنسرتوی ویولون سل اثر الگار

 

صدای واضح و رنج گسترده‌ی ویولون سل، برای آهنگسازان بسیار الهام بخش بوده و الگار هم از این موضوع مستثنی نیست. در این کنسرتو، او از حداکثر قابلیت های ویولون سل بهره برده و با استفاده از زبان موسیقی بی نظیری که منحصر بفرد به خود اوست، لحظاتی از شکوه، اشتیاق و اضطراب را مجسم می‌سازد. این قطعه آخرین کار بزرگ الگار بود که در ۱۹۱۹ ساخته شد، اما در ابتدا تنها نمایشی پر سر و صدا بود و دهه‌ها طول کشید تا محبوبیت امروزش را بدست آورد، محبوبیتی که آن را مرهون ژاکلین دوپره و زحماتش برای بازسازی و تنظیم این قطعه است.

 

 

 

● کنسرتوی ترومپت اثر هایدن 

 

درخشان ترین ساز که توسط آفتابی‌ترین آهنگساز به کار گرفته شده! چه چیزی را می‌توان درباره‌ی کنسرتوی ترومپت هایدن دوست نداشت؟ این قطعه زیبا را هایدن در ۱۷۹۶ برای دوستش آنتون ویندیگر که استاد و سازنده‌ی ترومپت بود ساخت. این کنسرتوی سه بخشی، نشاط و ذوق بی نظیری را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته و نهایت توانایی موسیقیایی ترومپت را نمایش می‌دهد.

 

 

● کنسرتوی چهار فصل اثر ویوالدی

 

همه‌ی ما چهار فصل ویوالدی را بارها شنیدیم و همین شاید دلیلی باشد برای اینکه ندانیم چه قطعه‌ی بی نظیری است. در این قطعه در واقع چهار کنسرتو یکی شده و هر بخش به یک فصل سال اختصاص می‌یابد. هر یک از بخش‌ها با تصویرسازی شاعرانه‌ای که موسیقی مجسم می‌سازد، همراه است، از آواز پرندگان بهاری تا طوفان تابستانه و لغزش اسکیت بازها در میانه‌ی زمستان. این قطعه در سال ۱۷۲۵ در آمستردام منتشر شد، هر چند ویوالدی آن را ۸ یا ۹ سال قبل از آن ساخته بود.

کنسرتوی چهارفصل جدالی بین هارمونی و نبوغ و در نهایت ترکیبی بی نظیر از هر دوی آنهاست.

 

 

● کنسرتوی شماره ۲ پیانو اثر راخمانینوف

 

کنسرتوی شماره ۲ پیانو اثر سرگئی راخمانینوف روسی را می‌توان یکی از بهترین قطعات موسیقی طول تاریخ دانست. کنسرتویی که از اولین تا آخرین نت آن، شاهکاری بی نظیر است.  ترکیبی فوق العاده از تکنوازی و همنوازی ، طوفانی از احساسات که به طرزی الهام بخش با موسیقی تنیده شده و قلب شنونده را با خود همراه می‌سازد.

راخمانینوف، پس از سالها شکست موسیقیایی به خصوص در سمفونی شماره یک خود،  در سال 1901 موفق به نوشتن نسخه اولیه این قطعه‌ی بی نظیر شد و دنیای موسیقی را تحت تاثیر خود قرار داد.

 

 

● کنسرتوی ویولون اثر سیبلیوس

 

لیست ما کامل نخواهد بود مگر با ژان سبیلیوس، آهنگساز مطرحی که آرزو داشت ویولونیستی حرفه‌ای شود اما می‌توان گفت که خیلی موفق نبوده! البته  بعضی با کمی غرض اینگونه از او یاد می‌کنند، اما سیبلیوس انتقام این حرف را با کنسرتوی ویولونی که در سال ۱۹۰۴ نوشت، از منتقدان خود گرفت! دونالد تووی، منتقد موسیقی این قطعه را پولونایزی (نوعی رقص لهستانی) برای خرس‌های قطبی توصیف کرد و گفت که این قطعه به مانند یخ‌های فنلاند، زادگاه سیبلیوس برق می‌زند.

این کنسرتو از سه بخش تشکیل شده : نشاط انگیز ملایم (Allegro moderato)، ملایم (Adagio) و تند و نشاط انگیز (Allegro).  این اثر منحصر بفرد برای تکنوازها چالشی همه جانبه است و همین آن را به یکی از بهترین‌های دنیا تبدیل کرده. 

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین 

 
online tutorial...
ما را در سایت online tutorial دنبال می کنید

برچسب : آموزش آنلاین ,آموزش آنلاین موسیقی ,آموزش آنلاین زبان,سایت آموزش آنلاین ماژورین, نویسنده : majorin majorin بازدید : 175 تاريخ : چهارشنبه 3 دی 1399 ساعت: 17:18

 مجسمه‌های یافت شده از خرابه‌های شوش نشان می‌دهد که قدمت تنبور  به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. نقش این ساز بر روی پلاک‌های بابلی و سوری قابل مشاهده است. نمونه‌های زیادی نیز از زمان سلوکیان باقی مانده که نشان ‌می‌دهد زنان نوازندگان اصلی تنبور بوده اند. 

این ساز کهن از جایگاه خاصی در مناطق کردستان و کرمانشاه برخوردار است، به طوریکه آیین تنبور نوازی هرساله در اواسط آبان ماه در شهرستان دالاهو‌ی کرمانشاه برگزار می‌شود.

تنبور سازی محلی از خانواده سازهای زهی-زخمه‌ای است. این ساز دارای دو یا سه سیم و چهار پرده می‌باشد که با هر پنج انگشت نواخته می‌شود. در این مقاله نگاهی داشتیم به ساختار و خاستگاه این ساز کهن ایرانی. 

 

  

ساختمان تنبور:

 

تنبور سازی گلابی شکل با دسته‌ای نسبتا بلند بوده که ۱۳ الی ۱۴ پرده بر آن بسته می‌شوند. 

 

 

کاسه:

 

تنبور دو نوع کاسه دارد:

 

۱- کاسه یک تکه:

 

  در قدیم همه‌ی کاسه‌ها یک تکه بودند. این کاسه‌ها فاقد قسمت رابط گلو هستند و دسته‌شان مستقیما به کاسه وصل می‌شود. روی کاسه، صفحه چوبی نازکی قرار گرفته و تعدادی سوراخ روی آن دیده می‌شود که در طنین و جنس صدای ساز بسیار موثرند. 

تعداد و محل سوراخ‌ها ثابت نیستند، اما معمولا ۵ تا ۶ سوراخ، به شکل گل در وسط و کمی متمایل به دسته قرار می‌گیرند. برخی تنبورها هم دو سوراخ روی کاسه در قسمت بالایی نزدیک به لبه و صفحه دارند. 

 

2- کاسه‌  ترکه‌ای:

 

این نوع کاسه که به کاسه چمنی نیز شهرت دارد، از تکه‌های چوب تهیه می‌شود. این کاسه نسبت به کاسه یک تکه راحت‌تر ساخته شده و اگر صدمه‌ای ببیند نیز به راحتی تعمیر میگردد.

 

دسته:

 

دسته تنبور، از چوب گردو، چنار و یا زردآلو ساخته می‌شود. طول دسته از ۴۳ الی ۵۷.۴ سانتی‌متر می‌باشد. عرض دسته ۲الی ۳ سانتی متر است که به سمت کاسه ضخیم می‌شود. 

 

 سیم گیر:

 

سیم گیر برای مهار سیم‌ها در انتهای صفحه نصب می‌شود. در قدیم سیم‌ گیر را از شاخ بز کوهی می‌ساختند ولی امروزه از چوب‌های مختلفی در ساخت آن استفاده می‌شود. 

 

 

شیطانک:

 

بر روی دسته نصب میشود و روی آن سه شیار برای مهار سیم‌ها وجود دارد. در گذشته شیطانک را از شاخ بز می‌ساختند ولی اکنون از چوب گردو و یا شمشاد در ساخت آن بهره می‌برند. 

 

 

خرک:

 

بر روی صفحه و به فاصله‌ی ۵ الی ۷.۵ سانتی‌متر نصب می‌شود. طول  آن ۲.۵ الی ۴ میلی‌متر بوده و ارتفاعش به ۲ تا ۵ سانتی‌متر می‌رسد. روی خرک سه شیار برای عبور سیم‌ها قرار گرفته است. 

 

 

گوشی‌ها: 

 

گوشی‌ها در قسمت بالای سر پنجه قرار دارند و جنس آن‌ها از چوب سستی مانند بید است تا دسته‌ به مرور زمان خورده نشود. 

 

 

سیم: 

 

در گذشته سیم‌‌ها را از جنس ابریشم خام تابیده شده با قطر و ضخامتی یکسان می‌ساختند. امروزه سیم‌ها را از مس و یا برنج می‌سازند. در انواع تنبور، طول سیم‌ از ۶۴ الی ۸۳.۵ سانتی‌متر متفاوت است که تعدادشان چهار تا بوده و به فاصله‌های مختلفی کوک می‌شوند. 

 

دستان (پرده):

 

تنبور ۱۳ الی ۱۴ دستان به صورت پرده و نیم پرده دارد که جنس‌شان از روده‌ی گوسفند می‌باشد. 

 

 

منبع: سایت آموزش آنلاین ماژورین

 
online tutorial...
ما را در سایت online tutorial دنبال می کنید

برچسب : آموزش آنلاین , ,آموزش آنلاین موسیقی,آموزش تنبور , ,آموزش آنلاین تنبور , نویسنده : majorin majorin بازدید : 171 تاريخ : دوشنبه 1 دی 1399 ساعت: 17:49